Nieuwe 367 pk sterke Volvo S60 en V60 Polestar

Volvo Cars en Polestar, het performance label dat in handen is van Volvo Cars, introduceren de snelste auto’s die ze ooit hebben gemaakt: de nieuwe 270 kW (367 pk) sterke Polestar S60 sedan en V60 estate. Deze, in gelimiteerde oplage gebouwde modellen, komen ook naar Nederland. Prijzen worden later bekendgemaakt.

Beide auto’s voltooien de sprint van 0 naar 100 km/u in slechts 4,7 seconden en halen een elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/u. Voor de aandrijving zorgt Volvo’s bekroonde 2,0-liter Drive-E krachtbron met unieke aanpassingen.

Polestar heeft deze motor voorzien van een grotere turbo, een supercharger, nieuwe drijfstangen, een nieuwe krukas, een grotere luchtinlaat en een krachtigere brandstofpomp. Polestar koppelt de krachtbron aan een door Polestar verbeterd BorgWarner AWD-systeem en een geoptimaliseerde achttraps Geartronic-automaat.

Naast deze performance updates heeft Polestar het gewicht van de auto’s verlaagd. Ten opzichte van de vorige Polestar-modellen nam het gewicht op de vooras van de S60 en V60 Polestar met 24 kilogram af; hiermee bedraagt de totale gewichtsreductie 20 kilogram.

‘Deze auto’s zijn serieus snel’, zegt Niels Möller, Chief Operating Officer van Polestar. ‘Maar ze hebben nog veel meer te bieden. De auto’s combineren de 20 jaar autosportervaring van Polestar met Volvo’s indrukwekkende technologische erfgoed. Deze zeer snelle auto’s zijn iedere dag van het jaar te gebruiken.’

Verkoop in meer landen
Deze twee nieuwe modellen markeren ook de globalisering van het merk Polestar.

De eerste straatlegale auto’s van Polestar werden in 2014 gelanceerd in geselecteerde landen. Vandaag kondigt Polestar met veel trots aan dat het aantal markten waar de auto’s worden aangeboden wordt verhoogd van 13 naar 47. Het productievolume verdubbelt van 750 naar 1.500 auto’s op jaarbasis.

De Volvo S60 en V60 Polestar delen technologie met de gloednieuwe FIA World Touring Car Championship (WTCC) racer: de Volvo S60 Polestar TC1 van Polestar Cyan Racing. De auto’s maken gebruik van hetzelfde chassis, dezelfde motor en filosofie van het ontwikkelingsteam.

‘Deze auto’s delen meer dan alleen de technologie. Ook de achterliggende filosofie is hetzelfde, ontwikkeld door mensen met dezelfde passie. Het gaat om het bieden van prestaties die onder alle omstandigheden optimaal te benutten zijn, ongeacht of het gaat om het winnen van een kampioenschap of om het hele jaar door te kunnen genieten van een veilige, functionele, fun-to-drive auto’, zegt Thed Björk, (test)coureur van Polestar Cyan Racing.

Turbo én supercharger

De circuit- en straatauto beschikken over een doorontwikkelde 2,0-liter viercilinder Drive-E benzinemotor met een turbo én supercharger. In de Volvo S60 en V60 Polestar produceert de krachtbron 270 kW (367 pk) en 470 Nm trekkracht. De aanpassingen ten opzichte van de standaard in de T6-uitvoering gebruikte motor zijn een grotere turbo, nieuwe drijfstangen, een andere krukas, een grotere luchtfilter en krachtigere brandstofpomp.

Ondanks de verbeterde prestaties blijven het brandstofverbruik (vanaf 7,8 l/100 km) en de CO2-emissie (vanaf 179 g/km) van de Drive-E-aandrijflijn binnen de perken.

Onderdeel van de toegenomen performance en het unieke rijgedrag ten opzichte van de vorige modelreeks is een geoptimaliseerde gewichtsverdeling.

‘Alle aanpassingen zijn gericht op het verbeteren van het rijgedrag en de efficiëntie. Voor de motor is gebruikt gemaakt van autosporttechnologie, zoals de combinatie van de turbo en een supercharger, lichtgewicht materialen en meer. Dit gaat hand in hand met onze kernfilosofie en heeft ons in staat gesteld om de Volvo S60 en V60 Polestar te evolueren’, zegt Henrik Fries, Vice President R&D van Polestar.

Andere nieuwe eigenschappen van beide modellen zijn nieuwe 20-inch lichtgewicht wielen, een door Polestar gekalibreerde elektronisch bekrachtigde stuurbekrachtiging en nieuwe remschijven met een diameter van 371 millimeter.