Snelste Volvo Polestar-versies ooit met 367 pk vermogen

De nieuwe Volvo Polestar  S60 en V60 zijn nu leverbaar voor respectievelijk € 72.995 en € 74.995 en per direct te bestellen. Het zijn de snelste auto’s die Volvo Cars en Polestar samen hebben ontwikkeld. Beide modellen worden in beperkte oplage geproduceerd en hebben een krachtige 2,0-liter viercilinder krachtbron, goed voor een sprint van 0 naar 100 km/uur in 4,7 seconden en een begrensde topsnelheid van 250 km/uur.

De S60 en V60 Polestar zijn standaard voorzien van nagenoeg alle opties. Er is enkel nog keuze uit: 4 exterieurkleuren, een elektrisch bedienbaar schuif-/ kanteldak, Digitale TV en, voor de V60, extra getint glas voor laadruimte en achterportieren.

De Volvo Polestar S60 en V60 delen technologie met de gloednieuwe FIA World Touring Car Championship (WTCC) racer: de Volvo S60 Polestar TC1 van Polestar Cyan Racing. De auto’s maken gebruik van hetzelfde chassis, dezelfde motor en filosofie van het ontwikkelingsteam.

De circuit- en straatauto beschikken over een doorontwikkelde 2,0-liter viercilinder benzinemotor met een turbo én supercharger. In de Volvo S60 en V60 Polestar produceert de krachtbron 270 kW (367 pk) en 470 Nm trekkracht. De aanpassingen ten opzichte van de standaard in de T6-uitvoering gebruikte motor zijn een grotere turbo, nieuwe drijfstangen, een andere krukas, een grotere luchtfilter en krachtigere brandstofpomp. Ondanks de verbeterde prestaties blijven het brandstofverbruik (vanaf 7,8 l/100 km) en de CO2-emissie (vanaf 179 g/km) van de aandrijflijn binnen de perken.

Aandrijflijn geoptimaliseerd, gewicht verlaagd

De krachtbron is gekoppeld aan een verbeterd BorgWarner AWD-systeem en een geoptimaliseerde achttraps Geartronic-automaat. Polestar heeft het gewicht van de auto’s met 20 kilogram verlaagd ten opzichte van de vorige Polestar-modellen. Tevens is de gewichtsverdeling aangepast. De druk op de vooras is met 24 kilogram gereduceerd.

De S60 en V60 Polestar hebben ook nieuwe 20-inch lichtgewicht wielen, een door Polestar gekalibreerde, elektronisch bekrachtigde stuurbekrachtiging en nieuwe remschijven met een diameter van 371 millimeter.