Volvo, een rijke geschiedenis sinds 1907

In 1907 wordt door Sven Wingquist AB Svenska Kullager Fabriken (SKF) opgericht. Het bedrijf groeit uit tot een kogellagergigant.

Op 11 mei 1915 laat SKF Volvo als merknaam registreren. Volvo is Latijn voor “ik rol” en komt van het Latijnse werkwoord Volvere.

In 1914 wordt op het eiland Hisingen het bedrijf Hisingen Nordiska Kullagerfabriken i Göteborg(NKA) opgericht om met SKF te kunnen concurreren. SKF weet concurrentie te voorkomen door de prijzen te verlagen, waarna men NKA overneemt en de beschikking krijgt over de fabriekslokalen op Hisingen.

Na de overname wordt Volvo in 1919 op de plank gelegd en gaat het verder door het leven als een papierbedrijf.

Auto’s

Deze ontwikkelingen zijn Assar Gabrielsson bekend. Hij is in die tijd werkzaam voor SKF. Met het kapitaal van SKF, het papierbedrijf AB Volvo en de leegstaande fabriek op Hisingen kunnen Assar Gabrielsson en Gustaf Larson op 14 april 1927 de allereerste Volvo-personenauto aan de wereld tonen.

Cars are driven by people. The guiding principle behind everything we make at Volvo, therefore is – and must remain – safety.

Deze ÖV4 (Jakob) is Amerikaans georiënteerd, de verkoopprijs bedraagt bij de introductie 4.800 Zweedse kronen, dezelfde prijs die de PV444 ook krijgt bij de introductie in 1944.

Tijdens de jaren onder Assar Gabrielsson en Gustaf Larson groeit Volvo gestaag, zowel op het gebied van personenauto’s als vrachtwagens. SKF leent Volvo geld, Volvo koopt de motorleverancier Penta en de versnellingsbakkenleverancier Köpings Mekaniska Verkstad en neemt na de Tweede Wereldoorlog een grote stap op de wereldpersonenautomarkt met de PV444.

In 1956 komt Gunnar Engellau aan het roer, en zet Volvo voet op de Amerikaanse markt. Volvo expandeert krachtig met behulp van geheel nieuwe fabrieken in Göteborg en Gent. Volvo knipt in die tijd de banden door met SKF.