VOLVO NOG DICHTERBIJ EEN TOEKOMST ZONDER AANRIJDINGEN

Volvo’s nieuwe platform, Scalable Product Architecture (SPA),zorgt ervoor dat Volvo haar leidende positie in veiligheid kan versterken. Het geeft een impuls aan de doelstellingen dat er in 2020 geen doden of zwaargewonden vallen in een nieuwe Volvo.

Recent onafhankelijk onderzoek door STRADA (Swedish Traffic Accident Data Acquisition) toont aan, dat moderne Volvo’s bijna zestig procent minder kans op letsel bieden in vergelijking met de gemiddelde moderne auto in Zweden.

INTEGRALE AANPAK

Het nieuwe SPA-platform maakt significante verbeteringen van de veiligheid bij worstcase-scenario’s mogelijk en creëert innovaties die de bestuurder helpen om ongelukken te voorkomen.
‘We zijn vastberaden om onze superieure veiligheid bij aanrijdingen te behouden’, zegt Jan Ivarsson, Senior Manager, Safety Strategy & Requirements bij Volvo Car Group. ‘Het nieuwe platform biedt ons mogelijkheden voor verdere verbetering.

De veiligheidskooi in de eerste XC90 bestond voor zeven procent uit warm gevormd boriumstaal. De constructie in de volledig nieuwe XC90 bestaat voor meer dan veertig procent uit warm gevormd staal, wat de stevigheid bevordert zonder de massa of het volume te vergroten.’

Bij auto’s die op het nieuwe SPA-platform ontwikkeld zijn, houden de slimme gordelspannersystemen de inzittenden zowel vóór als tijdens een aanrijding nog beter op hun plaats. Een voorbeeld hiervan is een achterwaarts gerichte radar, die een dreigende aanrijding van achteren kan detecteren en ervoor zorgt dat de veiligheidsgordels aangespannen worden om de inzittenden op hun plaats te houden.

AANRIJDINGEN VOORKOMEN

Camera-, radar- en sensortechnologieën worden verder uitgebreid om nog meer objecten rond de auto te signaleren en om ondersteuning te bieden bij bijvoorbeeld het rijden met hogere snelheden of het naderen van een kruising.

‘Een van onze belangrijkste aandachtspunten is helpen voorkomen dat je onbedoeld van de weg raakt, door automatisch in te grijpen bij het sturen in noodgevallen. Dit soort ongelukken veroorzaakt tegenwoordig de meeste doden en zwaargewonden’, zegt Jan Ivarsson.

Nieuw is ook het in het donker signaleren van en automatisch remmen voor (grotere) wilde dieren en voetgangers.

EEN OPTIMALE RIJBELEVING

De sensoren die worden ingezet om aanrijdingen te voorkomen, zijn ook onderdeel van een reeks voorzieningen die het rijden nog leuker en comfortabeler maken.
Adaptive Cruise Control met stuurassistentie, die voor het eerst leverbaar is in de gloednieuwe XC90, maakt daar ook onderdeel van uit. De auto volgt hierbij automatisch het voorgaande voertuig in een file. Het Scalable Platform Architecture is ook bedoeld om autonome technologieën te kunnen realiseren.

‘Het is cruciaal om de auto zelf taken te laten uitvoeren als we streven naar een toekomst zonder aanrijdingen. Technologieën die op ons nieuwe platform ontwikkeld worden, zullen ons dichterbij dit ultieme doel brengen’, besluit Jan Ivarsson.

UNIEK ELEKTRISCH PLATFORM

Onderdeel van het nieuwe platform is een baanbrekend elektrisch platform, dat ingericht is om eenvoudig verfijnde functies toe te voegen en snel nieuwe technologieën te implementeren in continu veranderende terreinen, zoals microprocessor-, sensor- en cameratechnologie.