Volvo Cars introduceert met de nieuwe Volvo XC40 een veiligheidsniveau dat niet eerder in zijn klasse te zien was. Hetzelfde geldt voor de gebruikerservaring. De nieuwe XC40 wordt op 21 september 2017 onthuld in Milaan.

Volvo heeft tijdens de ontwikkeling van de nieuwe Volvo XC40 rekening gehouden met alle uitdagingen van het moderne stadsleven. Het resultaat is een compacte Volvo die het dagelijkse woon-werkverkeer minder stressvol en daarmee plezieriger maakt. Verantwoordelijk hiervoor zijn de prijswinnende veiligheidssystemen, de connectiviteit en het infotainment uit de succesvolle 60- en 90-serie van Volvo.

“De Volvo XC40 is onze eerste auto in het snelgroeiende SUV segment en legt de focus op het manoeuvreren in de hectiek van de stad”, vertelt Håkan Samuelsson, President en CEO van Volvo Car Group. “Geheel in lijn met de Volvo-traditie, biedt de XC40 een optimale veiligheid in combinatie met handige ‘connected services’ en een gebruiksvriendelijke interface.”

De nieuwe XC40 is de eerste Volvo op het nieuwe Compact Modular Architecture (CMA) voertuigplatform en biedt een aantal innovatieve technologieën dat geïntroduceerd werd op de Volvo 60- en 90-serie, die gebaseerd zijn op het grotere Scalable Product Architecture (SPA) voertuigplatform.

Voortdurende verbetering

De aanpak van Volvo wat betreft de veiligheid en gebruikservaring van de XC40 is gebaseerd op Volvo’s filosofie ‘Circle of Life’: een voortdurende verbetering van standaards en technologieën, gebaseerd op de inzichten van consumenten en ‘real-life’ data. De veiligheids- en rijsassistentiesystemen van de Volvo XC40 omvatten de semi-autonome rijstand Pilot Assist, de nieuwste generatie City Safety, Run-off Road Protection, Run-off Road Mitigation, Cross Traffic Alert met Auto Brake en een 360˚ camera die de bestuurder assisteert bij het inparkeren. Al deze en andere systemen zorgen ervoor dat de XC40 het meest complete veiligheidspakket in zijn klasse heeft.

“Het moderne stadsleven biedt complexe uitdagingen voor automobilisten, voetgangers, fietsers en andere weggebruikers. Met de XC40 willen we de zogeheten cognitieve belasting bij de bestuurder reduceren. Omdat de veiligheids- en rijassistentiesystemen mogelijk gevaarlijke verkeerssituaties herkennen en de eventuele gevolgen hiervan verzachten, kan de bestuurder meer relaxen en echt van het autorijden genieten”, zegt Malin Ekholm, Vice President Volvo Cars Safety Centre.

Uitgebreid infotainment

Behalve dat de XC40 net als elke nieuwe Volvo de meest geavanceerde veiligheids- en rijsassistentiesystemen biedt, profiteert hij ook van het uitgebreide infotainment van de grotere 60- en 90-serie. “We bieden een vertrouwenwekkende, vriendelijke en handige gebruikerservaring die gebaseerd is op ‘real-life’ onderzoek. Het startpunt hierbij was onze leidende rol op het gebied van veiligheid. De XC40 is een auto voor een generatie consumenten die volledige connectiviteit van zijn auto verwacht. Alle displays zijn geoptimaliseerd voor een veilige, gemakkelijke en efficiënte interactie en ondersteunen een actief rijgedrag in de stad”, aldus Ödgärd Andersson, Vice President Vehicle Software & Electronics bij Volvo Cars.

“Net als de grotere Volvo XC60 en XC90, is de XC40 uitgerust met het Sensus infotainmentsysteem inclusief het bekende grote, verticaal geplaatste touchscreen. De Sensus interface is gebruiksvriendelijk en intuïtief te bedienen, en biedt toegang tot talrijke functies en services”, besluit Andersson.