Volledig elektrische Volvo XC40 doet meer met minder
Less is more: de nieuwe volledig elektrische Volvo XC40 laat zien dat Volvo-modellen nog beter kunnen worden door bepaalde dingen weg te nemen.
De opmars van de elektrische auto betekent de grootste verandering in de historie van de automobiel. Voor de eerste keer in meer dan honderd jaar rijden auto’s zonder een benzine- of dieselmotor in de motorruimte, maar zijn ze uitgerust met een batterij in de vloer, een radicale wijziging.
Bij de elektrische Volvo XC40 zijn uitlaten en een grille voor de koeling van de motor overbodig geworden. Daarbij zorgt het ontbreken van een verbrandingsmotor voor extra opbergruimte onder de motorkap.
Tegelijkertijd behoudt de volledig elektrische compacte SUV alle voordelen die de Volvo XC40 in korte tijd tot een van de populairste Volvo-modellen hebben gemaakt, waaronder het stijlvolle Scandinavische design en de uitstekende functionaliteit.
Strakker en eigentijdser
“De basis van een Scandinavisch design is visuele helderheid en het weglaten van elementen. De Volvo XC40 is hier een uitstekend voorbeeld van”, vertelt Robin Page, Head of Design bij Volvo Cars. “Met de volledig elektrische versie is het expressieve en direct herkenbare design van de Volvo XC40 nog gestroomlijnder en moderner. Zonder de noodzaak van een grille is de voorzijde nog strakker en eigentijdser geworden, iets wat ook voor de achterzijde geldt omdat hier uitlaatpijpen ontbreken. Met deze designaanpak gaan we op weg om een verdere elektrificatie van onze modellen verder te onderzoeken.”
De volledig elektrische Volvo XC40 is aan de voorzijde direct te herkennen aan de gesloten grille die is uitgevoerd in de kleur van de carrosserie. Omdat een elektrische auto minder luchtstroom nodig heeft voor koeling, is een traditionele, open grille overbodig geworden. Dit gaf de designers de mogelijkheid om in de dichte grille van de elektrische Volvo XC40 de sensoren van het nieuwe ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) keurig weg te werken.
De volledig elektrisch aangedreven Volvo XC40 wordt leverbaar met de keuze uit acht carrosseriekleuren waaronder de nieuwe metallic kleur Sage Green. Het dak is altijd in het zwart uitgevoerd. Verder kan de klant kiezen uit twee nieuwe designs voor de lichtmetalen velgen (19- en 20-inch).
Vanbinnen is de elektrische Volvo XC40 voorzien van een nieuwe interface die speciaal voor elektrische modellen ontworpen is. Hiermee blijft de bestuurder up-to-date over relevante informatie zoals de status van de batterij. Het interieur is voorzien van sportieve stylingdetails en vloermatten die vervaardigd zijn uit gerecycled materiaal.
Slimme Volvo-engineering
De elektrische Volvo XC40 – die Volvo al in 2016 aangekondigde met het elektrische studiemodel 40.1 Concept – is ook een goed voorbeeld van slimme Volvo-engineering. De SUV is gebaseerd op het door Volvo ontwikkelde voertuigplatform Compact Modular Architecture (CMA) dat van meet af aan ontworpen is voor een mogelijke elektrische aandrijflijn. Hierdoor kon de batterij in de vloer van de auto geïntegreerd worden waar hij geen interieurruimte inneemt.
Dit betekent dat alle functionele opbergruimte rond de bestuurder – een van de aantrekkingskrachten van de Volvo XC40 – intact is gebleven. Voorbeelden zijn de extra grote kaartenvakken in de portieren en extra opbergruimte onder de voorstoelen. De middenconsole is bovendien uitgerust met een uitneembaar afvalbakje. Een andere praktische vondst is het uitschuifbare haakje waaraan een kleine tas kan worden gehangen.
Extra opbergruimte van 30 liter
Uniek voor de elektrische Volvo XC40 is de extra opbergruimte van ongeveer 30 liter in een speciaal compartiment ónder de motorkap. Dit was mogelijk omdat een elektromotor minder ruimte in beslag neemt dan een traditionele verbrandingsmotor.
Volvo Cars maakt in de komende weken meer details van de elektrische Volvo XC40 bekend. Volvo’s eerste volledig elektrische auto wordt onthuld op woensdag 16 oktober 2019.