Volvo Car Group meldt in een persbericht dat het nettowinst heeft geregistreerd voor 2013. Het gaat om 960 miljoen Zweedse kronen (109 miljoen euro). In 2012 eindigde Volvo met een verlies van 542 miljoen kronen, maar dankzij een nieuw transformatieplan en een bloeiende verkoop in China, is de fabrikant terug in de zwarte cijfers. Er werden in totaal 427.840 Volvo’s verkocht vorig jaar; 1,4 procent meer dan in 2012.

TERUGKEER NAAR WINSTGEVENDHEID

Håkan Samuelsson, CEO van Volvo Car Group, is tevreden over de winstcijfers en beschouwt het transformatieplan als een succes. “De nettowinst over het hele jaar vertegenwoordigt een belangrijke verandering ten opzichte van het resultaat van de eerste 6 maanden van 2013. Naast goede verkoopcijfers in de tweede helft van het jaar, is onze focus op kostenreductie een essentiële factor geweest in de terugkeer naar winstgevendheid.”

VOLVO VERKOOP IN 2013

Volvo schrijft dat de eerste helft van 2013 zijn uitdagingen had, met name in de Europese en Amerikaanse markten. Pas in de tweede helft toonden de verkoopcijfers sterke groei. In het bijzonder groeide de verkoop in China, met maar liefst 45,6 procent.

MEER GROEI VERWACHT IN 2014

Voor 2014 verwacht Samuelsson een groei in de verkoop van ongeveer 5 procent. Met name hybride auto’s zoals de Volvo V60 Hybrid zijn erg in trek. Daarom staan er meer modellen in de planning, o.a. de Volvo XC90 krijgt een hybride uitvoering.